måndag 28 juli 2014

Nya upplägg

Orsaken till att jag började styrketräna var just för att bli starkare, piggare och ha mer ork i vardagen.
I början tränade jag för att jag ''måste'' men sen efter nån månad blev jag förälskad i känslan av att varje vecka kunna öka lite på vikterna och att känna hur betydligt stor skillnad det har att ha lite extra krafter.

Nu känner jag att jag är nöjd med den styrka jag har idag, jag behöver varken mera eller mindre. Självklart har kroppsformen fått en ändring på köpet, både positivt och negativt men jag har i första hand inte tränat för utseendets skull.
(Okej, att gamla jeans spänner över rumpan är faktist en sak jag kan glädjas över. Just för att det finns människor som inte förstår att folk kan ta illa upp om man påstår att hey du har ju ingen rumpa eller att dina ben ser ju ut som stickor.)

Men borträknat från benen har jag inget behov av att växa och bli starkare längre, så jag kommer helt enkelt att dra ner på träningen och köra i princip samma vikter för att upprätthålla den styrka jag byggt upp. Det låter jättetråkigt i mina öron men jag tänker ge det en månad och se hur det känns.

Nya upplägget:

Dag 1: Bröst/axlar/triceps
Dag 2: Ben
Dag 3: Vila + 60 min PW
Dag 4: Rygg/biceps/mage
Dag 5: Cardio
Dag 6: Ben
Dag 7: Vila + 60 min PW

Föregående uppplägg som jag kört flera månader:

Dag 1: Axlar/mage + 60 min PW
Dag 2: Ben + 60 min PW
Dag 3: Rygg/biceps + 60 min PW
Dag 4: Cardio + 60 min PW
Dag 5: Ben + 60 min PW
Dag 6: Bröst/triceps + 60 min PW
Dag 7: Vila + 60 min PW

Det blir som ni ser många timmar över som jag kan spendera på annat, tex se klart filmen jag började kolla i juni ;)

Sen över till kosten..

Fortfarande står jag i köket och väger upp min mat. Jag har varit noga med att få i mig allt efter mina kostscheman och allt extra ännu utöver det. Periodisk fastan har jag fortfarande hållit mig till vilket såklart betyder rejäla måltider.
Nu däremot tänker jag ställa undan matvågen, sluta förbereda och ta med mig mat överallt. (Jag har t.o.m matlådor med till mammas.) Istället kommer jag äta det som det bjuds på som t.ex korvsoppa, risgrynsgröt osv. vanlig hushållskost helt enkelt! Hemma lagar jag den kost jag är van vid.
Jag ska också vänja mig vid att äta mindre men flera måltider om dagen.

Efter ett träningspass kommer jag att börja dricka proteinshake som jag annars inte gjort för att ändå vara på säkrare sidan så att proteinintaget är tillräckligt. Risken att jag äter för lite finns ju alltid när jag inte har koll på mängden.
En månad ger jag också detta, märker jag att jag tappar kilon (muskelmassa) eller ökar mycket i fett så får jag väl ta till vissa åtgärder.

Första dagen och första målet. Blir runt 6 mål om dagen varav två är riktig mat. (kött, potatis o. sallad som ex.) Ännu känns det okej ;)







3 kommentarer:

Nilla S. sa...

Låter sunt Ida! :)

Anna sa...

Det låter som ett bra upplägg och bra plan gällande kosten, härligt att höra att du har en så sund inställning till träning och kost! Lycka till och uppdatera gärna efter en månad vilka slutsatser du kommit till.

Ida sa...

Tack ska ni ha! :) Träningen är ju i princip ganska samma men kosten blir en liten utmaning. Och ja, En uppdatering kommer efteråt! :)