lördag 20 december 2014

Rödkålssallad

Ikväll ska jag äta julmiddag hos Kikas med tjejerna och bara ha en helkväll med julmys och massa kärlek. Som jag väntat! :)

Jag har gjort en rödkålssallad som får hänga med och det får även melon, persimon, kiwi, körsbär och äpple samt chokladmoussen (recept här) att använda som dipp till frukterna.

Under julveckorna struntar jag faktist i att undvika socker och sånt och passar på att verkligen njuta av all choko, julmat, julgodis osv, men jag är ändå noga med att jag OCKSÅ äter kost som ger viktiga mineraler, vitaminer och sådant som kroppen behöver och blir glad av.

Så jag ser gärna lite nyttigare men inte mindre goda alternativ på julborden också! :)





Över till rödkålssalladen:

½ rödkål
2 apelsiner
½ dl olja (jag använde valnötsolja)
3 msk äppelcidervinäger
salt
svartpeppar

Strimla rödkålen genom att använda osthyvel eller skär tunnt.
Filéa appelsinerna och pressa ur ''resterna'' över rödkålen. Blanda ihop oljan, vinägern, salt och peppar och häll över salladen. avsmaka!
Låt gärna stå och dra innan den äts :)

Jag hade inga valnötter hemma som passar utmärkt att hacka över så jag tog valnötsolja istället.

Inga kommentarer: