torsdag 23 oktober 2014

Spenat-broccolisoppa


Dom senaste veckorna har jag slarvat mycket med grönsaker och sallad och istället ätit mer sötsaker än vanligt vilket jag märker av på hyn, naglar och hår. Mitt hb har dessutom alltid varit på lägre sidan så jag borde äta järnrik kost.

Så igår gjorde jag faktist min första grönsakssoppa nånsin för att enkelt få i mig lite nyttigheter. Den blev riktigt god så jag körde med samma soppa idag igen! :)

4 kuber fryst spenat (ca 1 dl)
Fryst broccoli (ös på baa)
1 klyfta vitlök
½ lök
½ grönsaksbuljong
Örtsalt
vitpeppar
ingefära
Gurkmeja
Soja

1. Sätt broccolin och spenaten i lite vatten och låt vattnet koka upp. Tillsätt buljongen.
2. Bryn lök och vitlök i olivolja
3. krydda soppan och tillsätt löken. Låt svalna lite och mixa med stavmixer.
4. Toppa valfritt. Jag valde ägg, räkor och paprika som passade perfekt!

Tips! Sätt mindre vatten och tillsätt matgrädde/kokosmjölk om du har det hemma.

På sidan om broiler för proteinets skull. Såklart stekt i kokosolja!

Inga kommentarer: